Welkom bij Matty's Leukste Kinderboek

Een boek is een heerlijke manier van ontspanning, maar een boek is tegelijk ook een bron van informatie, spanning, vermaak of een manier om een gesprek te beginnen. Dit is niet alleen zo voor volwassenen, maar ook zeker voor kinderen. In mijn werk met kinderen vind ik dat boeken een belangrijke rol hebben.

Lees bij het tabblad 'Matty's Leukste Kinderboek' meer over het idee achter deze site.

Meld je aan op de facebook site van Matty's Leukste Kinderboek. Op deze manier word je op de hoogste gebracht wanneer er nieuwe boeken op deze site staan.
Je kunt mij ook volgen op Pinterest!
Natuurlijk mag je me ook mailen met vragen, verzoeken of tips. dit kan op: mattysleukstekinderboek@gmail.com

Lees nooit te lang voor

Elke dat opnieuw vragen de kinderen als ik het lokaal binnen kom of ik weer een boekje bij me heb. Ik lees graag voor en de kinderen luisteren graag, niet altijd hebben ze de zit-billen om lang stil te zitten, maar ze springen al op de bank zodra ze klaar zijn met drinken en ze kunnen niet wachten op weer een verhaaltje.
Vorige week ging het weer precies het zelfde, maar deze middag was de eerste keer dat ik mijn verhaaltje niet heb uitgelezen. Ik weet niet precies wat de oorzaak was. Misschien omdat ik zelf niet op de bank zat, tussen de kinderen in. Of misschien omdat het al 2 dagen regent en stormt en de kinderen gewoon te veel energie hadden.
Maar ik werd vooral met me neus op het feit gedrukt hoe belangrijk het is om korte verhaaltjes uit te zoeken. Voorlezen vinden ze leuk, maar lang stil zitten willen ze niet. Bij het uitkiezen van een boekje moet ik dus voortaan misschien wel rekening houden met het weer van de afgelopen dagen, van dat moment of de stemming van de kinderen.  
                                                                                                                            
Als tip kan ik geven dat je tijdens het voorlezen goed op het kind of de kinderen moet letten. Worden ze onrustig of zijn ze met andere dingen bezig? Dan kun je beter stoppen met lezen. Dat is beter voor je zelf want dan hoef je niet gefrustreerd te worden en kunnen de kinderen hun energie kwijt.
Als dit voorkomt, ga dan niet minder voorlezen, maar houd het kort.

En na een kort verhaaltje kun je altijd nog een kort verhaaltje voorlezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten