Welkom bij Matty's Leukste Kinderboek

Een boek is een heerlijke manier van ontspanning, maar een boek is tegelijk ook een bron van informatie, spanning, vermaak of een manier om een gesprek te beginnen. Dit is niet alleen zo voor volwassenen, maar ook zeker voor kinderen. In mijn werk met kinderen vind ik dat boeken een belangrijke rol hebben.

Lees bij het tabblad 'Matty's Leukste Kinderboek' meer over het idee achter deze site.

Meld je aan op de facebook site van Matty's Leukste Kinderboek. Op deze manier word je op de hoogste gebracht wanneer er nieuwe boeken op deze site staan.
Je kunt mij ook volgen op Pinterest!
Natuurlijk mag je me ook mailen met vragen, verzoeken of tips. dit kan op: mattysleukstekinderboek@gmail.com

Ervaring van een voorlezende vader

Bij mij thuis werd er veel gelezen maar weinig voorgelezen. Misschien liet ik er ook zelf weinig ruimte voor want ik vond het leuk om de krant te spellen, en wekelijks de nieuwste aflevering van de zevendelige Spectrum Dierenencyclopedie. Dus misschien hebben ze gedacht: hij leest liever zelf dan dat hij zich laat voorlezen.

Naar ik mij kan herinneren werd ik pas voorgelezen toen mijn acht jaar oudere zus naar de PA (voorloper van de Pabo) ging. Ze moest toen kinderboeken lezen èn leren voorlezen. Ik was het proefkonijn. Veel van de titels uit mijn eerdere posts (zie lijst hier onder) heeft zij me voorgelezen. Ik zat toen in de brugklas. De meeste heb ik inmiddels alweer voorgelezen aan de oudste bij ons thuis (nu 12).

De jongste (bijna 7) zit op dit moment helemaal in De superdikke Meester Jaap van Jacques Vriens, en Abeltje (van Annie) was ook een groot succes.

Het schijnt dat de hele Le Petit Nicolas van René Goscinny in het Nederlands is verschenen. Dat lijkt me ook geweldig om voor te lezen. We hebben een luisterboek van het eerste deel, voorgelezen door Kees Prins. Bij lange autoritten is het bijna onbespreekbaar iets anders mee te nemen dan dat. Nou ja, Paul Biegel, De rode prinses, gelezen door Isa Hoes, dat mag ook. Of iets van Roald Dahl, mits gelezen door Jan Meng.

(Want het maakt ook uit wie het leest. Een luisterboek inspreken is een vak apart en zelfs dan: niet elke stem is geschikt voor elk boek. De kameleon door Jan Meng moet je weer niet hebben. Die door Maarten Spanjer weer wel.)
 
Prentenboeken:
Julia Donaldson - Tyrannosaurus Drup
Doreen Cronin - Tik tik boe
Alison Green - De vos in het bos
Tjibbe Veldkamp - De verkipping
Keiko Kasza - Bof ik even!

Onder- en middenbouwboeken:
Annie M.G. Schmidt - Pluk èn Otje
Erik van Os en Elle van Lieshout: Bobbel in het behang
Bette Westera - Alle Hens aan dek
Astrid Lindgren - Karlsson van het dak
Paul van Loon - Wolven in de stad

Bovenbouwboeken:
Michael Ende - Momo en de tijdspaarders èn De toverdrank
Jan Terlouw - Pjotr
Astrid Lindgren - Ronja de roversdochter
Mirjam Oldenhave - Donna Lisa
Klaus Hagerup - Markus en de meisjes
 
(ervaring en boekenlijst van: Bertram Westera, kinderboekenschrijver)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten